Dette gjør du ved dataangrep og sikkerhetsbrudd

Har du blitt utsatt for datainnbrudd, phishing eller har mistanke at bedriften er utsatt for et dataangrep. Her har vi laget en enkel rutine som du kan følge for å stanse angrepet.

Sikkerhetssenter

Q&A

Spørsmål om GDPR og innsyn i e-post når noen slutter

Det er ikke alltid like lett å vite hvordan man skal forholde seg til e-posten, kalenderen eller annen data som tilhører en person som skal slutte eller blir sykemeldt over en lengre periode.

Få svar på de alle viktigste spørsmålene bør ta stilling til som ansatt eller leder i en bedrift med hensyn til GDPR rundt innsyn.

Vi har laget et eget innlegg til deg med video som besvarer disse spørsmålene.

Her er 3 bestemmelser bør være klar over

I følge datatilsynet er det ikke lov å:

  • Beholde e-post til ansatte som har sluttet.
  • Foreta innsyn i e-post til en annen ansatt.
  • Videresende e-post fra en ansatt som har sluttet.

Les mer i artikkelen på bloggen vår om samtykke fra ansatt for innsyn

Her er mer informasjon om dette:
https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/personvern-pa-arbeidsplassen/innsyn-epost-filer/

Reglementet gjelder også annen data som er knyttet til brukerens personlige jobbkonto. En jobbkonto eies av bruker ikke av arbeidsgiver og faller derfor under personvern.

Dersom du har blitt medlem av en delt e-post som ikke fungerer eller bare vil ha din private mail og jobbmail på samme sted, så er løsningene mange og enkle i Outlook. Du kan se fremgangsmåten i videoen nedenfor eller lese hele artikkelen her

Hvordan sier jeg opp backup-tjenesten med dere?

Siden backup er så viktig vil vi være helt sikre på at du er inneforstått med at du stopper tjenesten slik at den ikke lenger tar backup.

Så vil vi gjerne at du bekrefter henvendelsen din her elektronisk.

  • Du vil få en melding på e-post middelbart etter at du har sendt inn henvendelsen.
  • Det blir automatisk opprettet en sak på henvendelsen i vårt sakssystem.
  • Du vil få oppdatert beskjed så fort din backup er avsluttet og backup data er slettet hos oss.

Hvem kan si opp backup-tjenesten?

Daglig leder er juridisk ansvarlig for bedriftens backup, så kun daglig leder kan si opp avtalen.

Når stopper min backup-tjeneste?

  • Når du har sendt inn dette skjemaet anser AGS IT-partner det som oppsigelse av backupavtalen i sin helhet, og sletting kan skje samme dag som avtalens utløpsdato, og før ny periode påløper.
  • Sletting av data og tilhørende tjenester, kan skje tidligere, men kun etter bekreftelse fra deg som kunde.


Kan jeg få en kopi av min backup av dere?

  • Ja, det kan du få. Du finner et eget felt som du kan krysse av dette i den elektroniske henvendelsen din.
  • Da tar vi gjerne en kopi av backup før den slettes på en USB disk. (Vi fakturerer hver påbegynt kvarter og for USB disk med nok kapasitet.)


Hva koster det å si opp avtalen?

Det koster ingenting å si opp tjenesten da du allerede har betalt for tjenesten til den utløper.

Ønsker du hjelp til å fjerne klientprogramvare på server eller PC så gjøres dette etter avtale med deg og faktureres pr. påbegynte kvarter.