Hvordan sende store filer på e-post med Microsoft OneDrive for Business

Hvordan sende store filer på e-post med Microsoft OneDrive for Business

Hvorfor bruke Microsoft OneDrive til å sende store filer på e-post?

Å sende store filer på e-post er en utfordring? De største leverandørene av e-post som Google og Microsoft har alle satt sperre for hvor stort vedlegg du kan sende. Det gjør at det kan være vanskelig å sende ut en stor presentasjon, en tegning eller et program som vedlegg i en e-post. I dette tipset skal du få se på hvordan du kan bruke Microsoft OneDrive for Business som følger med i Office 365, til å sende store filer på e-post.

Se videoen her i denne linken eller i avspilleren nedenfor.

Hvorfor er det sperre?

De fleste leverandører har en sperre på ca 25mb så det vil ikke la seg gjøre å sende denne som et vanlig vedlegg i Outlook. Årsaken til dette er SPAM og frykt for at store filer i vedlegg fort kan forstoppe postboksen og lage problemer for brukere og e-post systemer.

Hvordan bruker jeg OneDrive til å sende store filer?

Du har heldigvis en mulighet til så sende store filer dersom du har lagret filen i Microsoft OneDrive for Business. For å dele f.eks en presentasjonen som i dette eksemplet, høyreklikker du bare på ikonet og velger del. Nå velger hvem som skal ha kunne bruke linken til filen du vil dele.  Alle, Kun personer i organisasjonen din, eller bestemte personer som du oppgir ved navn eller e-postadresse. Her velger du alle, slik at alle som du sender linken til også har tilgang til å åpne presentasjonen.

LES OGSÅ  Slik synkroniserer du mapper i Onedrive og SharePoint

 

Hvordan sende store filer på e-post med Microsoft OneDrive for Business

 

 

2 fremgangsmåter å sende store filer på via Onedrive

Du kan enten velge å kopiere koblingen og lime den inn i en e-post, eller du kan bruke grensesnittet i Microsoft OneDrive for Business til å sende ut koblingen i e-posten.  Dersom du ønsker å sende vedlegget via OneDrive kan du følge denne oppskriften.

  1. Velg hvordan du vil dele linken.
  2. Skriv inn e-post adressen til den eller de du vil dele linken med.
  3. Trykk <SEND>

Dersom du ønsker å sende vedlegget i en e-post fra Outlook går du frem på følgende måte.

  1. Opprette en ny epost i Outlook
  2. Velg <kopier kobling> i OneDrive for Business
  3. Gå tilbake til e-posten du har opprettet og lim inn linken.

Hvorfor er det lurt å bruke OneDrive?

OneDrive for Business følger med i pakken dersom du har Office 365, du trenger dermed ikke å investere i et annet verktøy eller tjeneste for å kunne sende store filer på e-post. Har du ikke Office 365, så kan du ta en titt på de forskjellige pakkene, priser og hva som er inkludert her på vår nettside om Office 365.

LES OGSÅ  Hvordan lage et transparent gjennomsiktig bilde i PowerPoint

Se flere tips på vår Youtube kanal

Se flere smarte og nyttige tips på vår YouTube kanal!
Vi legger til nye videoer hver uke, så følg med og abonner på kanalen vår.

Du kan se flere tips på Youtube her

Ta kontakt eller melde deg på

Nå kan du automatisk få ferske og spennende IT nyheter og tips fra vår blogg hver uke 

Ring oss på 33 29 10 00, send en e-post til dinitavdeling@ags.no eller bruk kontaktskjema.

Navn (obligatorisk)

E-post (obligatorisk)

Firma (obligatorisk)

Melding

#AGS #Office365  #OneDrive #Microsoft #MSpartner