SEO – SØKEOPTIMALISERING
SEO bruker algoritmer for å få nettsiden din bedre opp i søk hos søkemotorene. Du vil oppnå bedre synlighet og får en god ranking hos for eks. Google.
Søkeoptimalisering handler om måten nettsiden er bygget opp på teknisk, innholdsmessig og med ekstern og intern linking. Denne jobben vil gjøre at nettsiden blir bedre rangert og blir mer synlig hos søkemotorene som for eks. Google. Havner du på side 2 i Google vil ikke kunden finne deg, og du kan gå glipp av potensielle kunder.
I Norge utføres det daglig 70 millioner søk på Google, og forbrukere søker ofte opp det de skal kjøpe før de kjøper produktet. Det anslås at 66% av all norsk trafikk på internett kommer fra Google. Det er derfor viktig å være til stede og synlig når kunden din er i kjøpsmodus.
Forskjellen på organisk og betalt søk i Google er at klikk via organisk søk er gratis og klikk via betalt søk koster penger. Dersom du ønsker en høyere rangering uten å betale for det må du jobbe med nettsiden din. Med en grundig SEO jobb belønner Google deg med å rangere deg høyere opp i Google søk. Dette får du kun ved å fortjene deg en plass hos Google. Det er derfor viktig å tenke på hvor nyttig informasjon du har på nettsiden, om den treffer det brukeren søker etter og hvor god tekst og innhold som er i nettsiden. God struktur og brukeropplevelse er også en viktig del av SEO.
SEO kan være en av de bedre markedsføringsmetodene som kan fungere godt i det lange løp.
Optimalisering av titler, bilder og metadata
Optimalisering av linker og nøkkelord
Sikkerhet og hastighet på nettsiden
Indeksere nettsiden via Google Search Console
Koble nettsiden til Google Analytics
Månedlige rapporter på nettside trafikken