abonnement som forretningsmodell

Abonnement som forretningsmodell

Abonnement som forretningsmodell

Idag går verden mer og mer mot abonnements løsninger. Dette fordi mange nå krever en forutsigbarhet i kostnader måned til måned, samt at mange i oppstartfasen ikke har mulighet for store upfront investeringer på produkter eller tjenester. Med abonnement som forretningsmodell vil du som kunde få en mer forutsigbar hverdag.

Bedrifter som kan tilby sine tjenester og produkter på abonnement basis, vil ifølge eksperter ha størst vekst fremover. Abonnement er ikke lenger for de få, men noe alle kan tilby.

Abonnement er en stadig mer vanlig måte å kjøpe produkter og tjenester på nettet. Og den nye generasjonen som ligger i alder 18 – 35 har vokst opp med denne modellen for å kjøpe tjenester og produkter. Abonnement som forretningsmodell er ikke noe nytt fenomen.

Vi har hatt denne modellen i mange år gjennom f.eks avis- og magasinbransjen, bokklubber, treningssentre og telefonselskaper. Men i det siste har det kommet en flom av nye produkter og tjenester som tradisjonelt har vært betal per produkt eller tjeneste gått over til å tilby abonnement på sine produkter og tjenester. I dag kan man abonnere på matkasser, strømmetjenester for musikk og film, biler, ja stort sett det meste blir tilbudt på abonnements basis idag.

Se videoen her i denne linken eller i avspilleren nedenfor.

Kundeforhold

På tradisjonelt vis har man som kunde kjøpt et produkt eller tjeneste til en engangssum, og kundeforholdet har blitt avsluttet så fort man har gjort denne transaksjonen. Med å tilby en abonnement som forretningsmodell for sine kunder, så tilbyr man en tjeneste eller service gjennom en løpende avtale. Kunden har da f.eks månedlig betaling som gir forutsigbarhet for kunden, og ved å tilby abonnement til dine kunder så kommer selve gulroten i forretningsmodellen og det er at kundeforholdet varer til abonnementet sies opp.

80% av bedrifter opplever en endring i hvordan deres kunder ønsker å få og betale for varer og tjenester på. 50 % av disse bedriftene endrer prismodellen sin som et resultat av dette (Tall fra the Economist)

Men abonnement har ikke alltid hatt et godt rykte på seg. Det har før vært forbundet med bindingstid, ufleksible vilkår og aggressive salgsmetoder. I dag er det ikke slik lenger, mye på grunn av løsninger som Netflix og Spotify og mange flere. Nå skal det være enkelt, praktisk og smidig å abonnere på tjenester og produkter. Idag oppleves abonnement som mer fleksibelt og kundevennlig enn de tradisjonelle betal per produkt. Å ha tilgang til et produkt for en periode og du kan selv bestemme når du vil avslutte, gir kundene en følelse av frihet.

LES OGSÅ  Hvordan erstatte DAB radio med mobilen

Og skal man få flere og mer fornøyde kunder så må man tilby sine produkter og tjenester på abonnements basis. Og skal du som bedrift overleve i abonnementsverden, er du nødt til å levere et bunnsolid produkt, konkurransedyktig pris og eksepsjonell kundeservice på tvers av alle kanaler og plattformer. Gjør du det, er gevinsten din langvarige kundeforhold.

Automatiser abonnementshåndteringen fra A til Å

Så kommer vi til hvordan du skal få lagt til rette det å tilby dine produkter og tjenester på abonnements modellen. Ved å ta i bruk Visma.net ERP et skybasert ERP system som vi skrev om her. Så har man tilgang til funksjonen for Abonnementsfakturering- og håndtering i et og samme system, det kalles for Visma.net Subscription.

Visma.net Subscription støtter alle forretningsmodeller i abonnementsverden og passer for alle bedrifter som allerede tilbyr sine tjenester og produkter på denne forretningsmodellen eller bedrifter som vil over til å tilby sine kunder dette.

 

Automatiser faktureringen av abonnementer

Knytt kunden til riktig abonnement
og fakturaplan og løsningen vil automatisere
faktureringen til eventuell stoppdato. Frigjør
tid og ressurser med abonnementsgrupper og
få full kontroll på hvilke abonnenter som er
klare for å faktureres.

Effektiviser administrasjonen av dine abonnementer

Du kan enkelt endre på abonnementssammensetning og priser. Skal
du for eksempel endre prisen på et
abonnement, gjør du denne endringen én
gang. Alle kunder som er knyttet opp mot abonnementet vil da få ny og riktig pris på
neste automatiserte faktura.

LES OGSÅ  AGS IT-partner kåret til årets mest innovative forhandler!

Integrer eksterne løsninger

Har du andre løsninger som skal gi input
til abonnementshåndteringen? Integrasjonslaget
i løsningen knytter systemene dine sammen.
På den måten vil du aldri registrere data to
ganger, og grunnlaget for faktureringen vil
alltid være riktig.

Full kontroll på inntektene

Visma.net ERP gir deg til enhver tid status på
dine fremtidige abonnementsinntekter,
økonomiske vekst og kundestatus. Du vil alltid
ha korrekt informasjon, slik at det er enkelt for
deg som leder å ta riktige valg for din bedrift.

Fleksibel abonnementssammensetning

Visma.net ERP støtter de fleste former for abonnementsmodeller. Det er enkelt å håndtere komplekse pakketeringer og prismodeller, slik som fastpris, pris etter forbruk, depositum eller engangspriser som etableringsavgift.

Alltid oppdatert regnskap

Med abonnementshåndtering som en del av kjernesystemet Visma.net ERP vil regnskapet til enhver tid være oppdatert med bokførte abonnementsinntekter. I tillegg vil dine abonnementsinntekter automatisk periodiseres i henhold til riktig periode.

La oss vise deg løsningen.

Kontakt oss for en uforpliktende prat rundt Visma.net ERP og Visma.net Subscriptions.

Som alltid jobb smartere, jobb riktig!

 

Se flere tips på vår Youtube kanal

Se flere smarte og nyttige tips på vår YouTube kanal!
Vi legger til nye videoer hver uke, så følg med og abonner på kanalen vår. 

Du kan se flere tips på Youtube her

Følg med på Youtube kanalen vår

Ta kontakt med oss eller melde deg på

Nå kan du automatisk få ferske og spennende IT nyheter og tips fra vår blogg hver uke 

Navn (obligatorisk)

E-post (obligatorisk)

Firma (obligatorisk)

Melding

#AGS #Visma #Visma.net #AGSBlogg